Catalan Basque English French Galician German Spanish

Entrevista a Jesús Luis Peñalver (“Món Turístic” – IB3)

Amb més de dues dècades d’experiència dins l’àmbit periodístic, el palmesà Jesús Luis Peñalver ha escrit per mitjans tan diversos com Europapress, Diario 16, Afedeco, MondoSonoro-Balears, La Voz de Baleares... Dins del seu currículum –força lligat amb el periodisme i el sector turístic– cal destacar un dels seus projectes informatius més recents: “Món turístic”, un programa d’IB3 que, durant els darrers mesos, ha seguit en primera línia l’actual evolució d’aquesta indústria. “Món Turístic” té un fort lligam amb la revista Hosteltur, vincle que també comparteix Peñalver: a més d’haver-hi col·laborat durant vint anys, durant un breu període espai de temps fou el seu cap de redacció. De la mateixa forma, també coordinà els continguts del programa Hosteltur TV (Canal 4) entre 2003 i 2005. A més, tal i com afirma, “també col·laboro amb IB3 Ràdio, amb tasques de guionista-locutor i productor al programa 'Els comptes clars', que, com que està íntegrament dedicat a l'economia de les Illes Balears, té molta relació amb el turisme”. Parlem amb ell.

Quina ha estat la teva tasca dins del programa “Món turístic”?

La meva contribució ha estat present des d'un principi: he proposat múltiples maneres d'estructurar el programa i he confeccionat el projecte. He fet una previsió de continguts (inclosos recursos visuals), he produït i realitzat totes les entrevistes (no el treball de càmera, evidentment), he estructurat els vídeos i guionitzat tot el programa. També he fet d'editor durant les gravacions al plató, indicant per microfonia a presentadora i moderador de la tertúlia, els temps i els canvis que havien de fer.

Quantes persones, més o manco, heu treballat en el programa?

L’hem fet un equip integrat per 10 persones, part d'elles provinents d'una productora tècnica. A això s'han de sumar els tècnics d'IB3, tant al control central com a plató, continuitat, càrregs... Al voltant de 20 persones més, amb diferent grau d'implicació. Hi ha hagut altres professionals que han realitzat tasques concretes, per exemple, per difondrer-lo a internet.

Sobre quins criteris s’estructuren els continguts d’un programa com aquest? És a dir: què entra i què no?

El criteri bàsic és que sigui d'interès pel sector turístic, així com que formi part de l'actualitat informativa. Bàsicament, entra tot el que estigui dintre aquests dos criteris, que són amplis; l'única limitació era no entrar en competència amb els serveis informatius diaris de la cadena, que donen una cobertura més immediata però menys profunda a molts de temes d'actualitat. Després entren les peculiaritats de l'empresa que ho ha impulsat, sempre preocupada per generar debat al sector i per donar un caire constructiu a tot el que fa.

Què tal ha estat l’acollida del programa entre el públic?

El públic general sembla que no s'ha interessat gaire, malgtrat que vivim a una comunitat autònoma a on l'activitat turística suposa un 85% del PIB, segons es diu. En canvi, els professionals turístics, inclosos els estudiants de les titulacions relacionades, s'ho han pres amb enorme interès. Els professionals que ja coneixien el programa que feia Hosteltur fins fa uns anys a Canal 4 han valorat molt positivament el mateix fet del retorn (encara que sigui amb un nom diferent i un plantejament evolucionat) i han percebut clarament una millora en la proposta, deguda a una major professionalització i els estàndards d'exigència d'una TV autonòmica El nostre target ha lamentat molt que el programa hagi durat tan sols uns mesos i hi ha persones que ens demanen si tornarem després de l'estiu...

El vincle del programa amb Hosteltur ha estat molt estret… En aquest sentit, ha estat una prolongació audiovisual de la revista o més aviat és un programa independent?

En el sentit de la comprensió que té Hosteltur de la informació turística, si es pot dir que hi ha un fil conductor clar entre la revista (i l'informatiu diaria online) i el programa de TV. Però és més clara la comparació entre 'Món Turístic' i 'Hosteltur TV', que és l'espai televisiu precursor del que s'ha fet enguany, amb una estructura molt similar: informatiu, tertúlia, etc. Hosteltur ha actuat com productor executiu i el seu director, Manuel Molina, ho ha presentat i ha fet la tasca de moderador de les tertúlies, el vincle està clar.

Com així finalitza el programa just que, en breus, comença la temporada turística? IB3 hauria de mantenir l’espai ininterrompudament?

És evident que aquest programa té més sentit a la 'temporada baixa', perquè és un espai de reflexió i és millor època; en l’estiu tothom està massa enfeinat i massa ficat dintre la seva activitat (sempre xerrant de la gent implicada amb el turisme) i no hi ha temps ni ganes de debatre. Una vegada acabada la temporada és quan sorgeixen les preguntes: com ho hem fet?, quins resultats hem obtingut?, tornaran els turistes l'any que ve?, aconseguirem obrir més mesos enguany?... i un llarg etcètera. Un programa com 'Món Turístic' pot aportar llum llavors. El mèrit de 'Món Turístic' ha estat ser un testimoni d'excepció del moment en que el turisme està sent el motor per treure la nostra societat de la crisi econòmica. En un moment clau, hem contat el procés de reforma de la planta hotelera, reposicionament de destins, recuperació de les connexions aèries, reinvenció d'Eivissa com destí de luxe, sorgiment de Palma com destí de city breaks i més coses. Pel que fa als plans d'IB3, els desconec absolutament. I, donat que enguany hi ha eleccions i es preveu un canvi polític significatiu, resulta impossible fer previsions.