Catalan Basque English French Galician German Spanish

El paper del turisme als mitjans de comunicació

Durant el Congrés Internacional de Turisme Cultural (Càtedra d’Estudis Turístics Melià Hotels International / UIB) celebrat a la Universitat de les Illes Balears els passats dies 19, 20 i 21 de febrer de 2015 es van poder gaudir de ponències, presentacions i comunicacions d’un alt interès en el camp de l’estudi de l’activitat turística. En aquest aspecte, es necessari destacar l’alt valor de la ponència “Medios de comunicación y turismo. Prensa especialitzada y programación turística en radio” que desenvoluparen els professors Mª Ángeles Durán (Doctora en Comunicació Empresarial i Institucional i Llicenciada en Periodisme; professora del Centre de Ensenyament Superior Alberta Giménez – Universidad Pontificia de Comillas), Manuel Aguilera (Doctor i Llicenciat en Periodisme; professor del Centro de Enseñanza Superior Alberta Giménez – Universidad Pontificia de Comillas) i Rafel Puigserver (Doctorand en Història i Màster en Comunicació al CESAG; professor de secundària).

A la seva intervenció, s’abordà de ple que la televisió, la ràdio i la premsa escrita segueixen tenint un pes fonamental a l’hora d’emetre continguts relacionats amb el turisme: “Malgrat les possibilitats que ofereix Internet, els mitjans de comunicació convencionals són canals de gran utilitat pel sector turístic, ja que permeten una alta especialització de continguts i perquè premsa i ràdio sumen audiències milionàries”, afirmaren. El potencial mediàtic que suma tant la premsa especialitzada com la generalista (nacional o autonòmica) és prou important com per ser ignorat: segons els seus autors, els mitjans generalistes escrits aglutinen 11,8 milions de lectors, als quals s’hi afegeixen 5 milions de consumidors de suplements periòdics i 11 de revistes mensuals. En conjunt, segons les dades que aporta el darrer Estudi General de Mitjans (EGM), existeixen al voltant de 27,8 milions de lectors. Una xifra, doncs, gens menyspreable.

Segons Durán, Aguilera i Puigserver, la presència del turisme a nivell comunicatiu no només queda limitat a la secció d’economia. El turisme, de fet, és una matèria suficientment transversal com per aparèixer reproduïda dins d’altres àmbits informatius, permetent diversificar la seva presència mediàtica: així, s’inclouen notícies sobre turisme dins espais de cultura, arquitectura, cinema, història o medi ambient dins múltiples canals emissors com els informatius, els documentals, els magazines o, fins i tot, els concursos.

La ponència “Medios de comunicación y turismo. Prensa especialitzada y programación turística en radio”, veritablement un dels plats forts del Congrés, destaca, entre molts d’altres aspectes, per oferir una relació prou significativa i actualitzada de publicacions i suplements vinculats amb el turisme, com 80 Días, DeViajes, Diario del Viajero, Geo o Hosteltur Revista, entre d’altres. S’ha de valorar com un gran encert per part seva excloure d’aquest llistat mitjans relacionats amb el turisme però pertanyents a una especialització diferent (és el cas de National Geographic) i totes aquelles que, o bé tenen una baixa qualitat o bé els hi manca un objectiu periodístic prou definit. Igualment, formen part del seu estudi les revistes corporatives de companyies aèries que volen a les Balears com aquelles publicacions desaparegudes que tenen un pes destacat en aquesta temàtica.

Durant la seva ponència, també hi hagué espai per abordar l’actual àmbit radiofònic, on el turisme només té cobertura a un total de nou programes: vuit d’abast nacional i un internacional (Ràdio Exterior, RNE). A nivell de les Illes Balears, l’única emissora que dedica un espai exclusivament és Onda Cero.

Una de les principals conclusions a les quals arribaren Durán, Aguilera i Puigserver és que la millor forma de promocionar una destinació turística és mitjançant el suplement i la revista especialitzada, on el predomini absolut el té el reportatge. Tot i que l’actual crisi econòmica ha provocat el tancament d’algunes publicacions dedicades al turisme –al mateix temps que el minvament d’ingresos publicitaris posen en risc la supervivència d’algunes de les que continuen en actiu– les possibilitats del món digital i el gran número de lectors permeten noves possibilitats en el marc periodístic actual, però també importants reptes de cara al futur.

(Foto: Xesc Mainzer)