Catalan Basque English French Galician German Spanish

Conferència Internacional de Turisme i Mitjans de Comunicació

 

En el marc d’estudi de la relació existent entre els mitjans de comunicació amb l’activitat turística és necessari destacar les iniciatives que han servit de punt de trobada entre diferents professionals d’ambdós sectors. Un dels esdeveniments més recents i significatius és la Conferència Internacional del Turisme i Mitjans de Comunicació, celebrada en tres ocasions des de l’any 2011. La seva principal impulsora és la World Tourism Organization – WTO (Organització Mundial del Turisme - OMT), un organisme encarregat de promoure l’activitat turística d’una forma responsable, sostenible i accessible per a tothom, de tal forma que “contribueixi al creixement econòmic , a un desenvolupament incloent la sostenibilitat ambiental , i ofereixi lideratge i suport al sector per expandir pel món els seus coneixements i polítiques turístiques”, com s’especifica a la seva plana web.

La primera edició de la Conferència Internacional del Turisme i Mitjans de Comunicació es celebrà a Zagreb, la capital de Croàcia, a setembre de 2011: aleshores, el seu lema fou “El turisme als titulars”. La segona tingué lloc a la ciutat de Marsa Alam, a Egipte, l’abril de 2012, amb l’objectiu d’analitzar les fortaleses i mancances de l’associació entre premsa i turisme just a una època de continus canvis i reptes. La tercera i, tal vegada més significativa de totes elles, tingué lloc el 2 i 3 de desembre a Estoril (Portugal), amb la presència d’especialistes i autoritats en la matèria com Anita Escurin, Mark Kaigwa, Ricardo Silva o Rosana Hermann, entre d’altres. En aquesta ocasió, l’objectiu principal fou abordar l’estudi entre els nous mitjans de comunicació (blogs, xarxes socials, aplicacions mòbils, etc.) i la seva influència a la configuració de notícies al voltant de l’activitat turística. Una de les principals conclusions al voltant d’aquesta trobada és que un turista pot jugar un paper importantíssim a l’hora de promoure una destinació turística mitjançant aquests nous canals.

Els bloggers en concret, i la influència que arriben a tenir en el terreny digital, els han convertit en una entitat informativa que, en alguns casos, pot tenir tant de pes o influència com un article a la premsa escrita o un reportatge televisiu. Però cal ser un blogaire conegut o una estrella de Twitter per generar opinió i comunicació al voltant del turisme? Nombroses planes web permeten al turista fer una valoració tant de la destinació com de les infraestructures on s’ha allotjat a partir d’una experiència real, a la vegada que milions de consumidors tenen la possibilitat de participar directament en el procés editorial mitjançant unes noves tecnologies que no aturen d’evolucionar i revolucionar el camp comunicatiu. Així, una de les grans conclusions d’aquesta tercera trobada fou que la tecnologia mòbil ha influït notablement en els fluxos de comunicació al voltant del turisme.

El material de la tercera Conferència Internacional del Turisme i Mitjans de Comunicació (discursos, presentacions en Powerpoint, conclusions, etc.) es pot trobar i consultar a la seva plana web, suposant una bona font d’informació que permet aportar noves perspectives al voltant d’aquesta matèria i establir-hi comparacions i paral·lelismes amb l’actual panorama comunicatiu de les Illes Balears. A la vegada, ens permet ampliar coneixements i diferents visions respecte la temàtica.

Aquesta trobada, que no es va celebrar el passat 2014, esdevé una eina necessària per aprofundir en l’estudi de la relació existent entre el món de la informació i la indústria turística, dos camps sotmesos continus canvis i innovacions significatives. 

Més informació aquí